October 10, 2014

Zpávy z Malty I.



Ahoj, po dvou týdnech na ostrově Malta jsem se rozhodla napsat první článek, který bude jak jinak než o jídle..
První, co mě vždy nadchne na každé Zemi jsou místní plody. U nás je považujeme za exotické ovoce, ale tady jedí kaktusy jako u nás hrušky. Všimla jsem si, že v obchodě s ovocem prodávají plody, které volně rostou v okolí. Podle toho se dá poznat, co zrovna zraje. Teď v říjnu jsou to granátová jablka a plody Prickly Pear, které rostou z kaktusu zvaný opuncie. Dají se vidět úplně všude, podél rušných silnic, u pláže i mezi hustě obydlenými domy. 

Vzhledově nejzajímavější je určitě květ banánovníku, který se dá dokonce i zpracovat a vařit z něj chutné pokrmy. Květy se rozlišují podle toho, jestli z nich rostou banány to jsou ty samičí a ty druhý jsou samčí, z tich banány nerostou. Ty jsou vhodné právě do kuchyně jako zelenina. Až nějaký seženu, určitě z něj něco zkusím připravit a přispěji receptem.
Kdo by nechtěl mít banány před domem v ulici...




















Dalším zajímavým plodem je Opuncie/Prickly Pear nebo taky kaktusový fík. Tento kaktus je jedlý celý, ale nejznámější jsou právě tyto šišaté plody. Barvu mají od žluté přes zelenou až po červenou a chutnají přesně jako hrušky. Když jsem si je šla poprvé koupit do obchodu, nikdo mi neřekl, že mají jemné ostré chloupky, které když se vám zabodnou do rukou, nejdou vůbec vyndat, protože nejsou skoro vůbec vidět. Jen cítíte, jak vás to pořád někde píchá a rozčiluje.. Prodavačky ze mě musely mít ohromnou srandu, když jsem se jimi přehrabovala v bedýnce a ještě vybírala, který je měkký. Zaprvé ostny nejsou vidět a za druhé ze začátku ani cítit na dotyk. Díky tomu je i velmi znesnadněné se do plodu vůbec dostat. Jí se totiž bez slupky a ta se dá těžko sloupnout, když jsou na ní tyhle malý potvory. Na internetu jsem se ale dočetla, že stačí namočit opuncie na pár minut pod ledovou vodu a je po bodlinách. Užitečný je také návod na odstranění bodlin z rukou. Pomocí rozehřátého vosku namočit postižené místo a po ztuhnutí sloupnout i s ostny. Rozhodně bezpečnější verze opuncie je v podobě likéru, u kterého vám žádné zranění nehrozí. Jmenuje se Bajtra, je sladký a dobrý a obsahuje 25% alkoholu. Přeji hodně štěstí.




Poslední, který jsem zatím otestovala bylo granátové jablko. A protože, ho určitě každý zná, napíšu sem aspoň návod, jak vyndat zrníčka snadno a rychle...

1. Nejdřív si jablko rozkrojíme na čtvrtiny.
2. Napustíme si do misky nebo hrnce vodu.
3. Otočíme šlupkou nahoru a protlačíme zrníčka dovnitř naplněné nádoby. 
4. Zrníčka se usadí na dně mísy a šlupky budou plavat nahoře, takže je snadno můžete vyndat.
Dají se jíst samotně nebo se hodí perfektně do salátů, k sýrům nebo ke grilovanému masu. Zkuste třeba.. Plněný oranžový meloun Cantaloupe s kuřecím masem a kozím sýrem, posypaný semínky grantového jablka a se zálivkou z medu a limetkové šťávy.





brzy se těšte na další zprávy z Malty od Denči...

No comments:

Post a Comment